Dit bericht is ingediend onder:

HOOPPAGINA HOOGTEKENINGEN,
Interviews en kolommen,
Productrecensies

Wayne Markley

door Wayne Markley

Deze keer kijk ik naar vier Franse grafische romans die onlangs voor het eerst in het Engels zijn uitgebracht, of delen van de serie zijn in het verleden uitgebracht en de complete werken worden nu verzameld. Alle vier deze boeken zijn uitstekende lezingen die het verdienen om op ieders boekenplanken te zijn, maar helaas bereiken ze geen breed publiek vanwege de dominantie van superhelden in Amerika. Alle vier deze boeken zijn zo ver als je kunt krijgen van traditionele superheld -gerechten, waarbij Valeriaan misschien het dichtst bij een superheldavontuur is. Hoewel alleen Alack Sinner is gemarkeerd voor volwassen lezers vanwege korte naaktheid en geweld, zijn geen van deze echt voor jongere lezers omdat ze allemaal zijn ontworpen voor de lezer op zoek naar een solide verhaal vol met briljante verhalen vertellen en unieke kunst. Ik moet de uitgevers van deze vier boeken prijzen omdat ze dapper genoeg zijn om dit werk in het Engels te vertalen en vrij te geven, dus we hebben allemaal de kans om zulke creatieve visies te zien die meestal aan deze kusten ontbreken.

Alack Sinner: The Age of Innocence

IDW heeft onlangs het eerste deel een set met twee volumes uitgebracht die eindelijk de compleet van Alack Sinner verzamelt, met het eerste boek dat de Age of Innocence wordt genoemd. In de loop der jaren zijn een aantal uitgevers begonnen deze serie te herdrukken van schrijver Carlos Sampayo en kunstenaar Jose Munoz (bijvoorbeeld Catalaanse en fantagraphics), maar deze enorme collectie uit EuroComics (een opdruk van IDW, onder toezicht van de geweldige Dean Mullaney), zal herdrukken Alle verhalen van Alack Sinner van 1975 tot de jaren 1990. Sampayo en Munoz deden deze verhalen tot 1992 toen ze toen Joe’s Bar (een armatuur in de Sinner -serie) begonnen met enkele van dezelfde personages. Joe’s bar werd een veel grotere internationale hit dan Sinner. In Frankrijk zijn er acht delen, die allemaal over deze twee delen zullen worden verzameld.

Alack Sinner gaat over een voormalige agent die nu een particuliere detective is die graag drinkt en werkt wanneer hij meer geld nodig heeft. Het speelt zich af in New York in een naamloze tijd, waarschijnlijk de jaren ’70, en terwijl het verhalen vertellen in een hardgekookte in de klassieke P.I. Traditie (Raymond Chandler, etc.), is Alack meestal meer een Jim Rockford -type detective dan een Sam Spade. Alack is ouder en ziet eruit alsof hij een heel ruw leven heeft gehad. Hij heeft een aantal littekens die, voor zover ik weet, nooit worden uitgelegd, en hij heeft een brandende haat voor scheve agenten. De verhalen zijn allebei gevuld met passie en een gevoel van pijn. Het is moeilijk om sommige van deze verhalen te lezen, omdat ze zo ongemakkelijk zijn vanwege de betrokken personages. De mensen rond Alack zijn meestal gebroken en een deel van de rand van de mensheid. De kunst van Munoz is uniek omdat het eruit ziet als een funky milt caniff gemengd met Alex toth. In het begin stelde het me af, maar terwijl je de kunst leest, leidt je perfect door de straten en helles van Alack’s wereld op een zeer filmische manier. Het is anders dan alles wat je zult zien in moderne Amerikaanse strips, maar het werkt perfect voor deze serie. Beide makers, Sampayo en Munoz, zijn Argentijnse ballingen die in Europa zijn beland en dit gevoel van verlies komt echt door in hun werk. Komt op bijna 400 pagina’s voor $ 29,95 Dit boek is een koopje. Het is een geweldige lezing voor misdaad- of drama -fans of mensen die op zoek zijn naar een echt goed stripboek dat niet de traditionele capes en panty’s zijn.

Valeriaan: The Complete Collection Vol. 1 HC

Je hebt misschien gehoord over een kleine film genaamd Valerian die een substantiële hit was in Europa en net naar Amerika kwam. Wat je misschien niet weet (gebaseerd op de verkoop van de boeken) is dat de film gebaseerd is op een reeks grafische romans van Pierre Christin en Jean-Claude Mezieres. Het basisverhaal gaat over een spatio-temperaal agent en zijn vrouwelijke metgezel Laurieline. Valeriaan is een klassieke held, die doet wat van hem wordt gevraagd, zelfs als het niet helemaal het juiste of eerlijk is om te doen, en Laurieline is zijn ver slimmer, sexier en creatieve partner in crime. Samen reizen ze door tijd en ruimte die misdaad bestrijden en het universum redden. Er is een geweldige mix van humor en avontuur in deze verhalen met poppen van politiek en religie die voor een goede maatregel worden gegooid. Hoewel er tot nu toe 22 delen zijn in Frankrijk, zijn er 17 delen vrijgegeven in Amerika door Cinebooks. Helaas zijn een aantal van de vroegste volumes uit druk gekomen. Aan de andere kant heeft Cinebooks onlangs de eerste negen albums uitgebracht in luxe full colour hardcovers die drie volumes in elk boek herdrukken. De boeken zijn verbluffend in hun ontwerp en kwaliteit en een redelijk geprijsde manier om deze spannende strook te lezen. Elke collectie is ongeveer 160 pagina’s en elke pagina is gevuld met ongelooflijke illustraties van de toekomst, buitenaardse rassen en culturen. Valeriaan is legendarisch in science-fiction-kringen voor de invloed die de personages Dra zijnWN van (iedereen van Isaac Asimov tot Jack Vance) hoewel de schrijver altijd heeft beweerd dat zijn grootste invloed Ed McBain was (een mysterieuze schrijver). Je kunt sindsdien ook een geweldige deal van de concepten en ideeën van Valeriaan zien in de originele Star Wars -film en veel sciencefictionfilms. De strip begon voor het eerst gepubliceerd in Frankrijk in november 1967 en gaat vandaag verder. Mezieres Art is een beetje “cartoonachtig” in deze vroege delen, maar naarmate de serie verder ging, wordt het realistischer, misschien toen de makers zich realiseerden wat een hit ze hadden ontwikkeld. Deze eerste drie hardcovers zijn een geweldige manier om de wereld van Valeriaan te verkennen en zijn een geweldige lezing om op te starten!

Alleen

Alleen door Christophe Chaboute is zojuist in het Engels uitgebracht door Gallery 13. Chaboute publiceert sinds 1998 werk in Frankrijk (hij deed ook eerder werk dan dat, maar 1998 is toen hij begon te publiceren in de belangrijkste tijdschriften in Frankrijk) en alleen wordt beschouwd Wees zijn meesterwerk. Alleen vertelt het verhaal van een kluizenaar die in een vuurtoren woont en nooit met mensen communiceert. Zijn voorraden worden afgezet en hij stoort nooit om te begroeten of te praten met de bezorgers en zijn enige vriend is zijn verbeelding. Op een dag arriveert een nieuwe bezorgboten en zoekt de kluizenaar en dan begint zijn verhaal uit te komen. Net als Alack Sinner, is dit een krachtig ontroerend verhaal over eenduur en wanhoop, met elementen van humor en vreugde. Dit is een lang boek, bijna 400 pagina’s, maar het is een paginaturner en ik kon het niet neerleggen. Tegen de tijd dat je aan het einde komt, zal niets ooit hetzelfde zijn voor de kluizenaar, en ik weet niet zeker of dat een goede zaak is. De kunststijl, zoals Alack Sinner, is anders dan alles wat je in Amerikaanse strips zult zien, maar het werkt perfect voor dit verhaal. Het is in zwart -wit dat alleen maar bijdraagt ​​aan het verdriet van het verhaal als het zich ontvouwt. Een zeer ontroerend boek dat alle lof verdient die het heeft ontvangen en echt een geweldig werk is. Niet te lezen als je je down voelt.

Josephine Baker

Josephine Baker is een biografie van de beroemde entertainer van schrijver Jose-Luis Bocquet en kunstenaar Catel Muller. Dit is een waargebeurd verhaal dat gevuld is met passie en liefde. Het behandelt het leven van Baker van 1906-1975. Als jonge vrouw verhuist ze naar Frankrijk in de jaren 1920 als danser en werd ze een internationale superster en de eerste zwarte vrouw die destijds zo’n roem kreeg. Ze ging ook een ongelooflijk leven leiden dat dit boek over bijna 500 pagina’s kan vastleggen. De kunststijl van mevrouw Muller doet me denken aan Jaime Hernandez, wat het gemakkelijk maakt om te lezen en een genot om naar te kijken. Dit boek was niet alleen vermakelijk, het was erg leerzaam, en zoals bij al deze boeken wordt ten zeerste aanbevolen. Josephine Baker wordt gepubliceerd door Selfmadehero, een zeer kleine uitgever, dus het kan een beetje een uitdaging zijn om te vinden.

Dit sluit mijn reis door Franse grafische romans af. Ik heb nauwelijks het oppervlak aangeraakt van wat er in Frankrijk beschikbaar is, en hoewel de titels tot nu toe in het Engels zijn vertaald, is hun werk langzaam herdrukt hier in Amerika. Ik ben dol op deze boeken omdat ze het echte verhalenpotentieel van Comic tonen buiten Marvel en DC. Of het nu science fiction of historische fictie of drama is, al deze boeken hebben een passie en kracht achter de verhalen die een impact heeft op de lezer die je niet meteen vergeet. Ik geloof dat dit komt omdat deze boeken worden gedaan met de interesse om een ​​verhaal te vertellen, niet genoeg problemen te maken om een ​​handelscollectie in te vullen of een soap -opera te vertellen zoals in Amerikaanse strips, en de onderwerpen variëren van dieren tot detectives tot sciencefiction tot dagelijks leven. Net als het werk dat uit Japan, Italië, het VK en andere delen van de wereld komt, wou ik dat Amerikaanse lezers even de tijd zouden nemen om een ​​deel van dit werk uit Frankrijk en over de hele wereld te proberen. Ik denk dat ze aangenaam verrast zouden zijn.

Dit wikkelt het voor tijd. Heb je ooit een van deze boeken gelezen? Wat denk je? Heb je er net zoveel van genoten als ik? Welke andere landenstrips vind je leuk? Waarom? Ik zou graag willen weten. Ik kan worden bereikt op mfbway@aol.com of op Facebook op Wayne Markley. Niets dat ik hier heb geschreven, weerspiegelt de gedachten of meningen van Westfield -strips of hun werknemers. Zoals gewoonlijk…

Dank je.